بام و نمای ساختمان بیش از سایر قسمتهای سازه در معرض باران، خورشید و سایر عوامل طبیعی قرار میگیرند. از این رو احتمال خوردگی، سایش، فرسایش و نفوذ آب قرار میگیرند. بنابراین آب بندی بام و نمای ساختمان مهم است. نفوذ باران در بافت بتن می تواند به بام بتنی آسیب جدی برساند. در گذشته ایزوگام یکی از موثرترین راهکارها برای حفاظت از بام بود. اما ایزوگام ها طول عمر بالایی ندارند و در برابر عوامل طبیعی پایدار نیستند. از این رو امروزه رونق چندانی در عایق کاری ندارند.

آب بندی ساختمان از مهمترین موارد در ساخت سازه است چرا که با این کار از امنیت و عدم پوسیدگی سازه میتوان اطمینان حاصل کرد. با این حال افرادی هستند که در هنگام ساخت به آب بندی توجه ندارند اما در آینده ای نزدیک مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر برای تعمیر و بازسازی میشوند.

عایق کاری رطوبتی

عایق رطوبتی با نفوذ به بافت و لایه های زیرین از ورود رطوبت به بافت داخلی ساختمان جلوگیری می کند و سطح ساختمان را آب بندی می کند. عایق رطوبتی بسیار سبک است و هیچگونه اضافه باری به سازه وارد نمیکند. تحمل زیادی در مقابل فشار آب دارد و کاملاً غیرقابل استعال است. عایق ها در انواع مختلف ساخته می شود.

آب بندی نمای ساختمان

نمای ساختمان بعد از مدت زمانی مستعد برخی درزها می شود که باعث نفوذ آب به دیوارهای داخل می گردد، به خصوص در نماهای سنگی مثل سنگ تراورتن و مرمریت این مسئله جدی تر است زیرا این سنگ ها دارای درصد جذب آب بیشتری هستند. در هنگام بارندگی نمای ساختمان آب را جذب کرده و مستقیماً به دیوار می رود که باعث ایجاد رطوبت و نم می شود. به فرایند گرفتن درزهای ایجاد شده بر روی نمای ساختمان آب بندی نما می گویند.

عوامل مخربی که یک ساختمان در طول سال با آن رو به رو است وجود نور شدید خورشید، باد، گردوغبار، برف و باران می باشد. بنابراین از آب بندی نما برای حفظ و جلوگیری از رطوبت و نفوذ باران و همچنین نفوذ گرما استفاده می شود. از سوی دیگر آب بندی نمای یک سازه مانع شوره زدگی نیز می شود و در نابودگی آلودگی های سطح نقش مهمی دارد.

مناسب ترین روش برای آب بندی نمای ساختمان چیست؟

روش های بسیاری برای آب بندی نمای ساختمان وجود دارد یکی از این روش ها واترپروف نما است. اینکه از چه مصالحی استفاده کرده باشید مهم نیست؛ واترپروف یا محافظ نما برای همه نوع سازه از جمله برای نماهای بتنی، گرانیت، آجری، سنگ های مصنوعی و … مناسب است. واترپروف نما هیچگونه براقیت یا پوششی روی نما ایجاد نمی کند و این میتواند مهمترین ویژگی آن باشد. تمام درزهای سطح را پر میکند و میتوان از آن هم برای مصالح جدید و هم برای مصالح قدیم استفاده کرد و نمای ساختمان را آب بند کرد.

آب بندی نمای سیمانی

برای آب بندی نمای سیمانی و دیوارهای کناری از رزین اپوکسی استفاده می کنند. قبل از استفاه از رزین های اپوکسی باید مراحل زیرسازی (تمیز کردن و شستشو سطوح) با اطمینان انجام شود.

آب بندی نماهای بتنی و آجری

برای سطوح متخلخل مانند بتن و آجر معمولاً از پلی یورتانی سیکا فلکس و سیکا هایفلکس استفاده می شود.

ویژگی محصولات پلی یورتانی سیکا فلکس و سیکا هایفلکس

  • چسبندگی بالا
  • بالاترین عملکرد نسبت به قیمت آن
  • انعطاف پذیری خوب
  • مقاومت خوب در مقابل شرایط جوی

این نوع آب بندی پایداری بسیار بالایی دارد و انتخاب مناسبی برای آب بندی می باشد.

آب بندی بام

از مشکلاتی که در فصول سرد سال وجود دارد میتوان نفوذ رطوبت ناشی از بارش برف و باران را نام برد که بهترین روش برای جلوگیری از آن عایق کاری است. قیرگونی و ایزوگام از روش های سنتی هستند اما با پیشرفت تکنولوژی از عایق های پیش ساخته با کیفیت بالاتر برای آب بندی استفاده می کنند.

بهترین عایق رطوبتی بام

ایزوپل عایقی بسیار بادوام برای پشت بام می باشد که سطوح مختلف بام را به صورت یکپارچه آب بندی میکند.

انواع روش های آب بندی بام

1. عایق کاری پلیمری

استفاده از این نوع از عایق یکی از مناسب ترین روش های آب بندی بام است که از ویژگی های آن میتوان به ضد آب و ضد حرارت بودن اشاره کرد.

2. عایق پشم شیشه

این نوع عایق بسیار پرکاربرد است و برای آب بندی بام هم استفاده می شود. مقاومت در برابر آتش و نصب آسان از ویژگی های عایق پشم شیشه است.

3. عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ متشکل از سنگ بازالت یا سنگ آذرین و پشم شیشه متراکم است. تراکم، مقاومت در برابر حرارت و آتش این نوع عایق نسبت به پشم شیشه بیشتر است. پشم سنگ در برابر صدا نیز عایق مناسبی است.

4. عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی یکی از قدیمی ترین روش های آب بندی پشت بام است. این نوع عایق خاصیت چسبندگی بالایی دارد و از پشت بام در برابر آب و رطوبت محافطت می کند.

5. آب بندی پشت بام با ایزوگام

این نوع عایق کاربرد بسیاری در شهرهای ایران دارد. نصب ایزوگان نسبت به عایق قیر و گونی آسان تر است ولی همانند قیر و گونی با آتش و حرارت نصب می شود.

شرکت فرا صنعت سیمین، تولید کننده انواع مواد مرغوب آب بند و مجری روش های نوین عایق کاری بام و نمای ساختمان با تکنولوژی پیشرفته است. عایق بندی نمای ساختمان و بام های بتنی تنها بخشی از فعالیت این شرکت است. برای آب بندی بام و نمای ساختمان و عایق کردن سایر قسمت های سازه های بتنی خود با ما تماس بگیرید.