خدمات آب بندی راه ها و جاده ها

خدمات آب بندی راه ها و جاده ها خیلی مهم است. زیرا جاده ها سهم بزرگی در زندگی ما دارند. خوراک و پوشاک، درامد و سرنوشت همگی ما به جاده ها وابسته است. در واقع راه‌ها اولین و طبیعی ترین راه ارتباطی انسانها است. راه به منزله شریانهای حیاتی یك سرزمین به وجود آنها بستگی. این یک واقعیت است که شاید به آن توجه نکرده ایم. اما جاده های شهری و بین شهری همگی سهمی در سرنوشت ما و اقتصاد کشورها دارند. از این رو طول عمر آنها بسیار حائز اهمیت است.

انواع جاده

راه ها بر اساس شرایط جغرافیایی به چند گروه تقسیم می شوند. عموما جاده های کوهستانی با پیچیدگی های بیشتری روبرو می شوند. زیرا وجود کوهای بزرگ و کوچک با جنس سنگهای متفاوت روند جاده سازی را سخت تر خواهد کرد. حفر تونل و پل در مسیر های کوهستانی بیشتر به چشم میخورد. عبور رودخانه و کانال آب چه در شهر ها و چه در مسیرهای خارج از شهر عامل مهمی برای احداث پل‌هاست. راه ها و جاده ها بر اساس طرح هندسی، تپوگرافی و نقطه جغرافیایی، استانداردهای مهندسی، و سیستم وظیفه ای شان به دو گروه اصلی تقسیم می شوند.
جاده های بین شهری (Rural Roads)
جاده های درون شهری (urban Roads)
هر کدام از این گروه ها به چند دسته تقسیم می شوند. که در مقاله آب بندی راه ها به آن می پردازیم.

آب بندی جاده ها به چه عواملی بستگی دارد؟

آب بندی سطح جاده

همانطور که گفتیم راه ها بر اساس عناصر مختلفی، تقسیم بندی می شوند. از این رو نوع مصالح مورد استفاده در آنها نیز تغییر می کند. اما ویژگی مشترک همه آنها این است که تمامی راه ها در معرض مستقیم عناصر جوی ( آفتاب، باران، برف، باد) ، فشار ناشی از حرکت اتومبیلها و ترانزیت ها، شرایط اقلیمی و محیطی منطقه و … قرار میگیرند. شاید در یک جاده کمتر و در یک جاده بیشتر. از این رو آب بندی و مقاوم سازی جاده ها و راه ها بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه ای کرد.

آب بندی و مقاوم سازی آسفالت جاده ها، بخصوص جادههای شهر های شمالی یا منطق باران خیز، جاده های نزدیک به حریم رودخانه ها  و حتی جاده های کویری که مستقیما در معرض تابش شدید آفتاب هستند باید مقاوم سازی و آب بندی شوند.

نفوذ آب به عمق چه تاثیری می گذارد؟

ماهیت راه و جاده، همانند بتن متخلخل و ضعیف در برابر عوامل مختلف جوی و محیطی است. نفوذ آب به مصالح جاده سازی می تواند جاده را از بین ببرد. بسیاری از خرابی ها و چاله های ایجاد شده در مسیر راه ها به نفوذ آب های جاری و زیر زمینی، شکستن لوله های آب شهری و فاضلاب بستگی دارند. مثل چاله های حاصل از نشست فاضلابی.

جاده های کویری که نمک در اطراف آن بسیار است و مستقیما در معرض تابش شدید خورشید و سرمای شدید شبها هستند در صورت عدم آب بندی و تاثیر انبساط و انقباظ حاصل از دمای محیط و نمک موجود نیز در معرض خطرند. از این رو باید آب بندی تمام جاده ها را جدی بگیریم.

در آب بندی راه ها و جاده ها به این موارد دقت کنید

علاوه بر آب بندی جاده باید به تمامی عناصر جاده نیز توجه کرد. از جمله: پل ها، تونل ها

این عناصر هم به صورت مستقیم با عوامل فرساینده جاده در ارتباط هستند. و شاید بیشتر از جاده های عمومی در معرض خطر باشند. متعاقبا سلامت افراد زیادی نیز وابسطه به آن هاست. اگه هر یک از عناصر جاده ای به خوبی ساخته نشود و یا آب بندی آن ضعیف باشد، احتمال شکستگی و ویرانی هر کدام از آنها وجود دارد. این ویرانی ها در روند زندگی و اقتصادی بسیاری از افراد تاثیر گذار است. علاوه بر آن ممکن است در حین این ویرانی فردی در آن نقطه از جاده باشد. در نتیجه ممکن است زندگی افراد حاضر در آن نقطه در خطر بیوفتد و جان خود را از دست بدهند. آسیب های جاده ای سلامت جان بسیاری را تهدید می کند.

آب بندی تونل ها

تونل ها بخش مهمی از راه ها و جاده ها را تشکیل می دهند. که عموما در جاده های کوهستانی و در دل کوه های بزرگ با جنس خاک های متفاوت حفر می شوند. آب بندی تونل ها و به خصوص تونلهای زیر زمینی مثل مترو ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. زیرا این سازه های جاده ای که عموما جز سازه های بتنی محسوب می شوند، در معرض اسیبهای ناشی از آب های جاری و حتی ب های زیرزمینی قرار میگیرند . در صورت جدی نگرفتن آب بندی آنها، بیشترین آسیب را خواهند دید. سیستم آب بندی تونل، در 2 وجه اجرا می شود:

  • وجه مثبت تونل (وجه خارجی)
  • در وجه منفی آن (وجه داخلی)

در آب بندی تونل پارامترهای بسیاری دخیل است. این پارامترها بر اساس شرایط مختلف سازه ای بررسی می شود.

  1. نوع سیستم ساخت سازه
  2. نوع حفاری تونل (حفاری دستی، کات اند کاور و حفاری TBM
  3. عمقی که سازه در آن حفر و احداث می شود.
  4. بررسی سطح آب زیرزمینی نسبت به سازه
  5. مواد شیمیایی محیطی مثل pH آب، هیدروکربن و سایر مواد شیمیایی موجود در محیط و سنگها
  6. سهولت حفر و ساخت و ساز
  7. هزینه ساخت تونل
  8. آب و هوای منطقه
  9. طول عمر بنا
  10. حجم رفت و آمد و فشاری که به بنا وارد می شود.

مترو

متروها نیز جزو راه هایی است که در کلان شهر را احداث می شود. جاده های مترویی عموما تونهایی است که در زیر زمین حفر می شوند و روزانه میلیون ها نفر در آنها در رفت و آمد اند. با توجه به اینکه تونل های مترو در اعماق زمین حفر می شوند، احتمال نفوذ آب در آنها بیشتر است زیرا علاوه بر نفوذ آبهای جاری و سطحی ( مثل آب ها جوی ها، آب باران، آب و فاضلاب شهری) احتمال نفوذ آب و آلاینده های مایع حاصل از لوله های آب و فاضلاب که در اعماق زمین لوله کشی شده اند، آب های زیر زمینی و حتی آبهای ناشی از کانالهای آب شهری و چشمه ها و …. نیز زیاد است.

از این رو باید در آب بندی و عایق کاری تونل های مترو تمام این جوانب را سنجید و برای آن اقدام کرد. جان میلیونها نفر به آببندی صحیح مترو بستگی دارد.

شرکت فرا صنعت سیمین مفتخر است که با دانش و کسب تجربه طی سالیان متمادی توانسته دراجرای روش های نوین آب بندی و عایق کاری بنا، مشاوره و نظارت، تولید و استفاده از  مواد آب بند درجه یک یکی از نام آوران در این عرصه باشد.